21 juli 2009

I lördagskväll kom vi hem efter en resa på drygt 240 mil, allt som allt. Det låter långt, men varken jag eller Oscar upplever att vi suttit speciellt mycket i bil. Det är ganska mysigt att åka runt i bil med.  Och på Öland bilade vi ju runt en hel del bara för att få se hela Öland.

This is our week efter Linköping.

På tisdagsmorgonen stannade vi till vid Bergs slussar (åtta slussar i rad på Göta Kanal) och Vreta kloster (Sveriges äldsta kloster) innan vi styrde mot Kalmar. I Västervik stannade vi för lunch. På kvällen, när vi checkat in på hotellet och fräschat till oss, åt vi middag på en restaurang och sedan tog vi bilen över till Öland - för att testa på Ölandsbron och se lite av vad som väntade oss nästa dag.

Onsdagen bjöd precis som tisdagen på soligt väder och vi bestämde oss för Böda Sand. Sveriges längsta sandstrand (ca 1 mil lång). Den ligger på Ölands nordöstra kust. Och en riktigt fin sandstrand var det. Och det var fler än vi som hade upptäckt.. Dismoln kom, så vi packade ihop och tog bilen till Borgholm. Där kikade vi runt en stund, köpte glass på glassfabriken (hur god glass som helst - och bara råvaror från Öland). Mot kvällen tog vi oss tillbaka till hotellet innan vi åt middag på en mysig italiensk restaurang i Kalmar.

På torsdagen, den lika fin som de övriga dagarna, tog vi oss till Ölands sydligaste udde och fyren Långe Jan. I den blev det ett besök upp i. 170 trappsteg räknade vi till. Efter att bara ha följt vägen längs västkusten siktade vi in oss på en lite mindre badstrand som låg längs vägen på den östliga kustsidan. Inte alls lika mycket folk där som på Böda Sand. Där låg vi och solade i några timmar (tills jag blev allt för rastlös). Sedan tog vi vägen som korsar Stora Alvaret (Ölands omtalade naturområde) så vi hamnade i Mörbyljunga där det för dagen var marknad vilken vi passade på att besöka. Kvällen bjöd på middag på O'learys till underhållning av Sten&Stanley.

Med en bränd Oscar var det ingen mening att på fredagsmorgonen leta upp en tredje badstrand utan vi checkade ut från hotellet och begav oss direkt mot Glasriket där vi först stannade till på det lilla glasbruket Boda och sedan det stora bruket Kosta. Vid Kosta glasbruk hade de en stor galleria, Kosta Outlet, där jag hittade en Craft softshell jacka (vind- och vattentålig) med luva ungefär en sådan som jag letat efter. Så efter en vecka utan nästan någon shopping försvann ändå alla mina "tänkta shoppingpengar". Kosta Boda glas från andra hands sorteringen köpte jag också. Åtta XL vinglas av serien Line som jag samlar på. 139 kronor styck istället för 300 kronor som de kostar första hands sorterade. Efter att vi (jag) shoppat upp min budget och mer därtill begav vi oss till Jönköping för en sista hotellnatt. Och Oscar, snäll som han är, bjöd på Harry Potter bio! En mysig avslutning på semestern!

Lördagen innebar 80 mils körande. Men vi tog det som vanligt i vår takt och stannade till i Hudiksvall på kvällen för att äntligen (efter så mycket planerande) träffa Steven och Emma. Steven som jag träffade min första helg i London, som visade sig bo i Hudiksvall och har en flickvän, Emma, som är Oscars arbetsledares bästa kompis. Världen är allt bra liten. Innan elva var vi hemma och kunde se tillbaka på en helt underbar semester!


I söndags packade vi upp och tvättade bil från miljontals döda flugor.

Igår jobbade jag 6.30 - 15, ledig idag och jobbar imorgon tills på lördag. Oscar jobbar kväll/natt. Så vår vardag som innebär att vi går om varandra har redan börjat.

(BIlder kommer)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0