26 juli 2009

Äntligen har jag tagit mig lite tid och lagt in bilderna från vår resa på datorn!


Bergs slussar, Göta Kanal.


Mysig utflykt till Göta Kanal.


Det gick snabbt att fylla respektive tömma vatten.


Bergs slussar är sju på varandra följande slussar. Så det tog sin lilla tid. Häftigt att se!


Vreta kloster, Sveriges äldsta kloster (kloster kyrka). Av själva klostret var det bara ruiner kvar.


Klostergården med korset bakom oss sägs också vara bevarat.


Ölandsbron som det för tillfället råder cykelförbud på.


Vi åkte över till Färjestaden lagom till skymningen.


Oscar med Ölandsbron i bakgrunden.


Och jag som njuter av utsikten.


Böda Strand på onsdagen. Det var inte bara vi som hittat till Sveriges längsta badstrand.


Det bildades dismoln så vi gav upp Böda Strand och begav oss till Borgholm.


Trots att solen gått i moln hade vi en bra eftermiddag.


Borgholms slott.


Stora Alvaret på Öland.


Vi är på väg mot Ölands södra udde och fyren långe Jan.


Men först ett stopp för att besöka en väderkvarn längs vägen.


Se så liten jag ser ut.


Långe Jan. Fyren på Ölands södra udde.


Inne i fyren. Vi räknade till 170 trappsteg.


Oscar blev höjdrädd där uppe.


Men efter ett tag vågade han sig ut till kanten. Golvet sluttade utåt vilket gjorde det ännu läskigare.


Oscar och jag.


När vi sedan skulle ta oss till en lite mindre badstrand för att svalka oss i värmen ställde sig två hästar mitt i vägen. Varav den ena tillslut kom fram och slickade på bilen vilket inte riktigt uppskattades av Oscar.


Mindre camping, vilket också betydde mindre folk.


Stora Alveret igen som vi nu korsade med bilen.


Sista kvällen i Kalmar.


Vi hade gärna stannat några dagar till.


På vägen hem stannade vi till först på glasbruket Boda - som är lite mindre, och sen på bruket Kosta.


Det ska bli en karaff.


På god väg.


Mynnigen börjar ta form.


Handtaget är på plats.


Kosta glasbruk som var betydligt större! Och innan man kom till själva glasbruket var man "tvungen" att gå igenom Kostas outlet galleria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0