6 juni 2009

Imorgon går Sverige till val. Val till Europaparlamentet. Ett val som i alla länder har lågt valdeltagande. I Sverige verkar det också ha blivit en trend att förtidsrösta. Vad är den stora poängen med det (om det nu inte är så att man inte är hemma dvs..)?

Det låga valdeltagandet beror troligtvis till stor del på att Europaparlamentet känns så avlägset för den vanliga svensken. Vi har inte riktigt koll på vad Europaparlamentet egentligen beslutar, vilken makt de egentligen har. Antagligen vet vi knappt nu vem som sitter på de svenska mandaten, hur många ledamöter Europaparlamentet består av, kanske inte ens vem som är talman för Europaparlamentet.

Jag vet inte alls mycket om Europaparlamentet. Och det gör det himlans svårt att veta hur och på vem jag ska rösta imorgon. Men jag tror att jag bestämt mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0