16 maj 2009

Jag är mållös! Fallskärmshoppningen var en helt underbar, fantastisk och häftig upplevelse! Jag är så tacksam för att jag fick chansen till detta. Jag kan inte beskriva känslan, ni måste testa det helt enkelt.

Jag hoppade tandemhopp tillsammans med min instruktör Mattias Lind. Vi hoppar från 3000 meters höjd. I 40 sekunder faller vi fritt, i 200 km/h. (dessa 40 sekunder kändes dock bara som ynka 5 sekunder!) Strax efter vi hoppat fäller Mattias ut en första "broms" fallskärm som gör att vi inte faller snabbare än 200 km/h. På ungefär 1500 meters höjd fäller Mattias ut den riktiga fallskärmen och vi hamnar i "sittande" ställning. Där glider vi runt ett tag och landar sedan helt felfritt på Umeå flygplats några meter från mamma, pappa och Oscar som nervöst väntat på marken.

Jag bjuder på lite bilder (foto: Fredrik Eklund)


Mattias instruerar mig hur jag ska ha benen, armar och huvud när vi hoppar. Jag försökte föreställa mig 3000 meter till marken istället för gräs under mig.


Mattias Lind, min instrukör.


Vi är på väg mot flygplanet.


Mattias kollar min utrustning en sista gång.


Nu är det nära.


Nu är det riktigt nära!


Nu är vi i luften.


Nu faller vi fritt.


Så häftigt!


"Broms" fallskärmen är utfälld.


Det var nog en av de häftigaste upplevelserna i mitt liv!


Mattias gör tummarna upp.


Jag gör tummarna upp.


Umeå stad i bakgrunden.


Jag skakar hand med Fredrik (fotografen).


Mattias fäller ut fallskärmen.


Mattias kontrollerar fallskärmen och spänner loss mig några centimenter.


Här kommer vi med vår gula fallskärm.


Nu är vi på ingång.


Nu landar vi.


Nu har vi landat, och jag är helt mållös.


Tack Mattias (och pappa som fegade ur sin julklapp..) för en helt oförglömlig och helt klart en av de bästa upplevelserna i mitt liv!

Kommentarer
Postat av: Bea

Guuu så häftigt!! Jag är sjukt höjdrädd men skulle ändå vilja testa..

Men vad kul att du fick bilder också! :D

2009-05-17 @ 15:32:12
URL: http://beatriceanderss.blogg.se/
Postat av: Sofia

Riktigt häftigt var det! Du måste testa det, känslan går inte att beskriva! Allt gick dessutom så fort, så att hoppa från planet gick av bara farten ;)

2009-05-17 @ 19:21:28
Postat av: Steven

Fan, såg gött ut det där! Var det någon form av paketpris du betalade för bilder och hela alltet?

2009-05-18 @ 07:19:38
URL: http://azzopardis.blogspot.com
Postat av: Sofia

Ett tandedmhopp kostar egentligen 3000 kronor och då ingår fotograf, i alla fall i Umeå där jag hoppade. Han filmade också. Men pappa fick ju hoppningen i julklapp av Mattias (han jag hoppade med) för de är läkarkollegor, så vi betalade ingenting för det.



Ja, det var riktig coolt!

2009-05-18 @ 09:44:47
Postat av: anna

gud vad coolt !!!

2009-06-07 @ 11:37:30
URL: http://amkd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0