28 april 2011

Äntligen är uppgiften inlämnad och jag har nu lov i fyra dagar till! Imorgon får vi finbesök av Pernilla, det ska bli jätte kul!

Som sagt så var London underbart! Varmt och fint väder varenda dag. Nedan kommer kort summering och bilder av vår resa.

Torsdag den 21 april:
På torsdagen anlände vi vid två engelsk tid. Oscar åkte riktig tunnelbana för första gången i sitt liv och var fascinerad över "please mind the gap". Förvånad var han också över alla gamla tunnelbanestationer, hus och övrigt som han trodde de som gör film idag om England på 50-talet får leta upp. Vi checkade in på hotellet som låg fint till alldeles vid Hyde Park, bytte om till sommarkläder, gick lite i Hyde Park, letade upp någonstans att äta middag och sen åkte vi och mötte upp Johanna med fler för lite after work öl. Oscar förvånas denna gång över hur mycket folk som samlas på pubar efter jobbet på vardagar. Han har nog inte riktigt förstått det än ;)

Vårt hotell

Hyde Park

Underbart god middag första dagen!

Lecister Square.

Fredagen den 22 april:
På fredagen turistade vi. Vi besökte Lecister Square, Trafalgar Square, Picadilly Circus, Buckingham Palace, Big Ben, London Eye och Tower Bridge. Jag kan garantera att våra fötter ömmade och gav oss blåsor efter den dagens gående. Lunch åt vi i en mysig park mitt på dagen. På kvällen åt vi underbart goda hamburgare och såg sedan Lejon Kungen på musikal. Kanske lite väl dyra biljetter vi köpte, men hur som helst en väldigt bra och häftig musikal! Den rekommenderar jag starkt.

Trafalgar Square med National Gallery i bakgrunden.

Trafalgar Square med Lord Nelson i bakgrunden.

Klassiska turistbilden.

Picadilly Circus.

Lunch i parken

Buckingham Palace

Big Ben

London Eye

Tower Bridge

Lejonkungen!

Inne på teatern. Det var ganska högt och brant.

Pub efter musikal.

Lördag den 23 april:
På lördagsmorgonen besökte vi välkända Portobello Market i Notting Hill, stötte på den kända bokhandeln The Travel Bookshop från filmen Notting Hill på en bakgata fast vi inte letade efter den. Hur mycket folk som helst, solen stekte och fötterna ömmade. Efter vi tagit oss igenom marknaden hoppade vi på tunnelbanan mot Westfield, Europas största shoppingcenter som ligger i västra London. Väl där orkade vi shoppa kanske max två timmar sedan sa fötterna ifrån. Senare på eftermiddag såg vi en broöppningen av Tower Bridge och tog en sväng förbi Harrods. På kvällen blev det middag och några pubar.

Portobello Market i Notting Hill

The Travel Bookshop

I väntan på broöppning.

På väg mot middag och pub på kvällen.

Easter Sunday den 24 april:
På söndagen var vi bjudna på lunch hemma hos min au-pair familj. Så vi tog tåget ut till dem och gick i det härliga vädret från tågstationen. Jätte kul att träffa dem alla. Vi blev bjudna på spenatsoppa, roasted pork och i efterrätt någon slags äppelpaj. Jätte god lunch och vi var väldigt mätta. Efter lunchen var det äggjakt på gården. Engelska barn letar tydligen inte stora ägg fyllda med godis som vi gör. Utan de letar sådana där små ägg som vi köper på lösvikt tillsammans med några större chokladägg (påminner om chokladtomtar vi köper på jul). På kvällen åkte vi tillbaka in till London och besökte några ytterligare pubar och Oscar testade fish and chips men såg det inte som någon höjdare.

Shawley Way, Epsom

Iain, Rebecca och morfar Julian

Oscar, Iain och mormor

Jessica som blivit så stor.

James och mormor

James, little Sophie och Rebecca letar påskägg.

Måndagen den 25:e april:
På måndagen checkade vi ut från hotellet. Lämnade väskorna på Victoria Station och begav oss av mot Madame Tussauds. Men där var köerna över en timme långa så vi gav upp och åkte istället till Kings Cross så Oscar kunde få ta den efterlängtade bilden av perrong 9 3/4. Sedan avslutade vi dagen med shopping på Oxford Street bland alla andra turister som hade påskledigt.

Kings Cross station och Harry Potter perrongen.

Laddar med publunch för shopping på Oxford Street.

Oscar bland alla turister på Oxford Street.

En härlig semester hade vi!!