15 april 2012

Tillbaka i verkligheten efter underbara dagar i Joesjö och Övik! Eller, vi kom ju tillbaka nästan för en vecka sedan. Men sen vi satte foten i ett regnigt Uppsala har det varit fullt upp. Jag och Hanna hade inlämning av teori- och metoddelen på uppsatsen i fredags klockan tre. Så vi har suttit dag och kväll med den sen vi kom tillbaka. Det är straffet efter tio dagars lov. Det klarade vi dock galant och lämnade in redan tolv på fredagen. På fredagseftermiddagen jobbade jag, sen mötte Sahar och Hanna upp mig för middag på en restaurang som gör jättegoda crepes. I lördags var jag och Oscar en sväng på stan, åt middag med Hanna och Herman på Norrlands och gick på bio på kvällen. En väldigt bra dag. Idag har vi städat, till och med kylskåpet. Efter det tog vi en promenad i efterlängtat solsken. Ikväll har vi bjudit Carl på mat och haft spelkväll med Carl, Oskar och Tara.

Fjälls då. Solen sken tre av fem dagar. Det är vi nöjda med. När vi kom fram efter 45 mil på måndagen vid lunchtid slängde vi oss ut ur bilen och njöt av sol, fjällsluft och vackra fjäll hela eftermiddagen. Så härligt! På tisdagen smörjde in oss med solskyddsfaktor, tog skotern och pulkan upp på Atoklinten. Oscar skottade fram en "soffa" där vi njöt av otroligt vacker utsikt och solsken i flera timmar. En del pimplade blev det också. Jag fick fem små rödingar som vi kastade tillbaka med hopp om att de skulle växa sig större och hitta just min krok nästa år igen. Vi tog även en dagstur till Grönfjäll (Kittelfjäll) med skotrarna. Där bjöd Oscars kusin med fru och barn på lunch. 22 mil tur och retur. Det kändes i ryggen ett antal dagar efteråt, men det var det värt!

Det blev även en del spel med Oscars kusinbarn på tre och fem år. "Fuckis" är det nya uttrycket som jag och Oscar använder här hemma. För er som inte talar treåringsspråk betyder det "fuskis". Även lite kortspel med Oscars kusin och Oscars familj blev det på kvällarna. Roligt, trots att jag inte hade någon spellycka i år.

Här kommer lite bilder från vår fjällen!


Äntligen framme!


60-åringen får lite födelsedagspresenter.


Njuter av fjällsluften.


Östen fick en underbart varm mössa. Jag önskar mig en likadan.


Äntligen uppe på fjället! Som jag längtat efter denna semester.











Norge i bakgrunden.


Så här glad blev Oscar över att vara i fjällen!











Även om bilden är suddig så har den lyckats fånga hur vackert snön glittrade uppe på fjället.





Det var en del snö i Joesjö.


Dags för en tur upp på fjället.


Vi är laddade.


Upp till Atoklinten (i mitten på bilden sticker det upp en "liten" klint på fjället - dit upp ska vi). Strålande sol och underbart väder!


Passerat trädgränsen.


Oscar skottade oss en soffa bakom klinten.


Där satt vi alla fem helt i lä och njöt som bara den. Jag till och med somnade.


Underbart!


Med denna vackra utsikt. Bara vitt och fjäll så långt ögat når.


Solen värmde så mycket att snön på bergsväggen ångade bort.


Snödrev, alltid lika roligt att åka i.








För att inte bränna ansiktet allt för mycket uppe på fjället åkte vi ned på sjön och fiskade i några timmar.





Varför inte göra en snöängel?


Eller bygga en koja åt kusinbarnen?











Skotertur till Kittelfjäll.


Bara vitt så långt ögat kan nå. Väldigt vacker resa över fjällen.





I Kittelfjäll var det lite mindre snö och granskog. Inte så konstigt när vi var tio mil söderut i fjällskedjan.



Tack alla inblandade för en fantastisk påsk!

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Det var på tiden Sofia ;) Jätte fina bilder!! Jag är riktigt avundsjuk!

2012-04-15 @ 22:48:52
Postat av: Sahar

Jättefina bilder!

2012-04-16 @ 19:05:26
Postat av: EwaKarin

Kul att se bilderna från skoterturen!

2012-04-16 @ 20:43:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0