17 juni 2009

Blondinbella i alla ära. Hon befinner sig nu i Övik (eller "Övik stad" som hon uttrycker sig) och kommer, som det går att utläsa på hennes blogg, att vara här i två veckor. Hon har redan, på en dag (!) uppmärksammat uttryck som vi Öviksbor (?) tydligen använder när vi talar. Jag ska ge er exempel.


"..och åka ner till “byn” som man säger här uppe, alltså Öviks lilla stad"

"Åka ner till byn?" Jag har aldrig under mina 20 år i Övik hört någon använda det uttrycket. Har Blondinbella hört talas om uttrycket åka "in till stan"?


"..inte inte riktigt bikiniväder så vi åkte sedan till Öviks stad och gick och lunchade"

Åkte till Öviks stad? Säger hon också "åkte in till Stockholms stad, Uppsalas stad, Göteborgs stad, Malmös stad.."?


"Nu ska vi äta “kvällsfika” som dom säger här uppe."

Vad heter kvällsfika i Stockholm då?

Kommentarer
Postat av: Kamilla

Jag har funderat lite, men jag kommer inte på ett enda ställe där man säger att man ska åka "ner till byn". Det borde ju annars finnas orter där uttrycket faktiskt används...typ...Bredbyn? Skorped? Ja, inte om Övik då, utan om just den orten...

2009-06-18 @ 17:58:24
Postat av: Sofia

Ja, kanske att man säger det i Bredbyn.. Om jag vågar ska jag fråga Johans flickvän ;)

2009-06-18 @ 20:36:40
Postat av: anna-karin

Haha. Klockrent. Jag störde mig också på det hon skrev om Övik. Visste du tex att hon inte kan bli brun av norrlandssolen?! Stackare....

2009-06-25 @ 23:23:01
Postat av: Sofie

Jo vi säger faktiskt "åka ner på byn" när jag är hemma!!:)

2009-07-10 @ 17:59:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0