30 juni 2012

Vi har bokat en resa till Rhodos i augusti! Så härligt och skönt det ska bli. Jag som aldrig varit på riktig solsemester utomlands längtar som bara den! Speciellt en dag som denna då det bara regnar och är kallt.

Eftersom det regnar idag så har vi tagit en mysdag med film, fikabesök hos Pernilla & Daniel. Nu snart ska vi hem till mig och äta älgskav, mums! Imorgon blir det sol, då ska jag verkligen ta vara på dagen! Nästa helg kommer Sahar och Mimmi på besök, så roligt det kommer bli! Det är också något jag längtar efter. Men innan dess hade jag tänkt baka en del så det finns fika till min födelsedag nästa måndag.

27 juni 2012

Jag har fått för mig att jag ska cykla hem från jobbet de flesta dagar i veckan istället för att köra bil. Det är ungefär en och en halv mil från stan och hem, så det är ganska lagom träning med både uppförs- och nedförsbackar. Idag cyklade jag för tredje dagen och än så länge går det riktigt bra. Det som är super med detta är att när pappa eller mamma skjutsar in mig och cykeln på morgonen så har jag som inget val på kvällen, då måste jag cykla för att komma hem. Vilket är ganska perfekt, för då finns det ingen ursäkt för träning. Jag hoppas jag lyckas hålla i detta hela sommaren.

25 juni 2012

Och så var midsommarhelgen över för denna gång. Jag har haft en underbar helg med kanonväder. På midsommarafton hängde vi med mamma och pappa till Nordmaling. God mat och trevligt sällskap! På midsommardagen åkte vi till Movattnet och hela Oscars släkt. Där bar det av på den årliga hemliga utflykten. Det blev lite bad, fiske och god mat så klart. Vi bestämde oss för att sova över och hälsade på alla Oscars mostrar och morbröder på förmiddagen. Sen bar det av hemåt.

Idag var första dagen på jobbet. Omkring tio i kö hela dagen, sammanfattningsvis en ganska lugn dag. Efter jobbet cyklade jag hem, klippte gräsmattan och har nu duschat och sitter helt slut i en fåtölj.

VG PÅ C-UPPSATSEN!

BESLUT RÖRANDE BEDÖMNING AV KANDIDATUPPSATS

Betyg: VG

Bedömning:
Den här uppsatsen beskriver ett mycket relevant och intressant problem. Den har en föredömlig inom- och utomvetenskaplig positionering. Uppsatsens syfte är: "Denna studie ämnar därför undersöka och finna förklaringar till svenska finansanalytikers och fondförvaltares låga deltagande i IASB:s standardsättningsprocess". Det bör också framhållas att författarna även genomfört en förstudie med titeln "Lobbying mot IASB: En studie av svenska användares deltagande i standardsättningsprocessen". Detta är ambitiöst och föredömligt.

I uppsatsen presenteras en väl genomförd och omfattande litteraturgenomgång som visar att författarna är väl bekanta med forskningsfronten inom det valda fältet. Den utmynnar i en undersökningsmodell som förklaras och diskuteras utförligt. Metodavsnittet beskriver och motiverar viktiga vägval. Sju intervjuer genomförs totalt varav tre är telefonintervjuer - detta är inte mycket men den insamlade datan är rik och används på ett bra sätt.

Resultatavsnittet är omfattande och mycket läsvärt. En otroligt viktig och närmast häpnadsväckande slutsats är " Att finansanalytiker och fondförvaltare saknar intresse för den information som presenteras i årsredovisningar indikerar att IASB har en felaktig bild av årsredovisningens betydelse för denna grupp". Det här tycker jag man kunde ha utvecklat. Det hade gjort en läsvärd uppsats ännu mer intressant.

Sammantaget är detta en mycket väl genomförd undersökning. Den kännetecknas av ett gott hantverk och att framställningen har en tydlig "röd tråd". Författarna hanterar ett komplext ämne på ett bra sätt.

Stort tack Hanna för ett bra arbete tillsammans! Det här gjorde vi bra! Väl värt att fira nästa gång vi ses!

19 juni 2012

Vi är hemma i Övik och har landat. Packat upp alla tusen väskor, bråkat med mamma om plats i garderober, tvättat efter semestern, njutit av en riktigt härlig och varm sommardag igår. När vi kom hem i lördagskväll åkte jag och Oscar direkt hem till Oscars föräldrar för att fira både Oscars och Johans födelsedagar som passerat sedan påsk samt min examen. Det bjöds på grillad oxfilé, friterade klyftpotatisar och så klart tårta. Mums! Tack för de fina glasen!

Jag trodde jag skulle jobba i veckan men tydligen var det något strul med schemat så jag behövde inte börja förän nästa måndag den 25:e. Skönt med en veckas ledighet! Och till helgen är det midsommar. På midsommardagen åker vi upp till Movattnet och hänger med Oscars släkt på den årliga utflykten. På midsommarafton kanske vi följer med mamma och pappa upp till Nordmaling, eller så åker vi till Movattnet redan då. Det tåls att funderas på.

Här kommer lite bilder från semestern i veckan. Sammanfattningvis var Tällberg och hotellvistelsen där det bästa på hela resan, vilket var väl lite tanken då vi skulle fira mamma och pappas 25-åriga bröllopsdag.

Falun och Tällberg

I väntan på guidning i Falu koppargruva.

Hjälm och regncap på.

Mörkt och trånga gångar.

SnyggOscar.

Häftigt att de grävde allt detta för hand. Falun var Sveriges näst största stad när Falu koppargruva hade sin stora tid år 1650 och anställde över 1000 personer. Då låg röken tätt över Falun, ibland såg invånarna inte handen framför sig.

På mamma och pappas veranda på hotellet i Tällberg.

Med denna vackra utsikt över Siljan.

En jättehärlig kväll.

Det var vackert och mysigt. Alla anställda gick runt i folkdräkt.

Firar mamma och pappas 25-åriga bröllopsdag med trerättersmiddag.

Pappa & jag.

Rättvik och Mora

Påväg till Mora och dalahästtillverkning stannade vi till i Rättvik och denna långa brygga.

Jag & Oscar

Dalahästar i Mora.

Väldigt häftigt hantverk. På samma pensel tar hon två färger på samma gång och lyckas därför med t.ex. de blåa kantlinjerna och det vita bredvid.

Så klart vi var tvungna att testa en större variant.

Oscar trivdes fint där uppe.

Håverud

Akvedukten i Håverud. En kanalbro, en järnvägsbro och en vägbro på samma ställe.

Vi hade turen att få se en kanalbåt som skulle igenom båtkanalen och slussarna.

Här åker båten över den byggda kanalbron.

Dags för slussning.

Vattnet minskar.

Och båten är nere på nästa nivå.

Det var rätt trångt.

Trollhättan och Lidköping

Lok som SAAB en gång tillverkade.

Saabmuseum.

Massor av gamla saab:ar.

En stor och modern kanalsluss som tog Göta Älv ut från Vänern. Idag fraktar man 300 miljarder ton igenom denna sluss varje år.

En av de äldre övergivna slussarna.

Denna sluss ansågs vara världens åttonde underverk när den byggdes på 1700-talet.

Slutligen besökte vi Läckö slott utanför Lidköping.

På fredagen hängde vi även i Stockholm, men det blev inga bilder.

Tack mamma och pappa för en jättebra semester!

13 juni 2012

Just nu befinner vi oss i Trollhättan, just på den historiska dagen när Saab blivit uppköpt. Fast så mycket firande har vi inte märkt av.. Imorgon hade vi tänkt besöka Saabs bilmuseum innan vi åker vidare norrut tillbaka till Uppsala, via Läckö Slott. På vägen hit har vi sett Akvedukten i Håverud, en liten annorlunda konstruktion med slussar, en byggd kanal för båtar, en järnvägsbro och en bilbro på samma ställe. Vi har ätit gott idag med och känner oss belåtna med dagen, trots att klockan bara är barnet. Det tar på krafterna att vara på semester!

12 juni 2012

Just nu befinner vi oss i Karlstad. Vi har badat jaccuzi, bastat och ätit god middag. Idag har vi under resan från Tällberg och hit åkt via Mora och Rättvik. I Mora inspekterade vi dalahästtillverkningen som sedan resulterade i två dalahästar till mamma och mig. Häftigt hur enkelt det verkar vara att måla dalahästar. Dock verkar det vara ett ganska tradigt arbete. Måla hundra hästar om dagen och aldrig se ett mål. Att det aldrig blir klart. Som på ICA - äntligen har vi packat upp denna sändningen med varor, men nu kom det ju en ny lastbil.. Dessutom görs täljningen av dalahästarna fortfarande för hand. Så klart att dessa vackar dalahästar kostar några slantar om de både täljs och målas för hand!

I Mora besökte vi även Zorngården. Tydligen en känd svensk konstnär som levde i Mora tillsammans med sin fru Emma. Makarna Zorn var väldigt rika och kunde därför vara bland de första i Sverige att importera kylskåp och likanande uppfinningar. Anders Zorn var ofta i USA och målade av en hel del presidenter, vilka han fick upp emot en miljon per porträtt för i dagens penningvärde. Väl värt ett besök om man befinner sig i Mora. Huset, med sina 600 kvadratmeter bostadsyta, var ett av de modernaste husen i Sverige i början på 1900-talet. Zorn själv var väldigt uppfinningsrik och designade sina möbler och sitt hus själv. T.ex. lät han bygga en extra bred trapp så man kunde fortsätta samtala med sin bordspartner även efter middagen på väg upp till sällskapsrummet. Han lät designa en klädhängare som det rymtes stenar längst ned på. Stenarna var tänkt att kunde värmas upp och läggas dit, vilket gjorde att rockar och liknande ytterkläder blev varma. Som sagt, väl värt ett besök!

Imorgon fortsätter vi söderut. Förbi akvedukten i Håverud ned till Trollhättan. Men först ska mamma och jag gå på stan en sväng här i Karlstad.

11 juni 2012

Äntligen är vi på semester med mamma och pappa! Idag har vi tagit oss från Uppsala till Falun och vidare till Tällberg. I Falun gick vi ned i gruvan då Oscar inte blivit så allmänbildad innan. Som någon gubbe citerat "Har man inte sett Falukoppargruva har man inte sett Sverige". Här i Tällberg har vi checkat in på Greens Hotell. Ett jättefint hotell med vacker utsikt över Siljan. På detta hotell bodde jag och Johan med mamma och pappa när jag var 2 år och Johan sex månader. Mamma och pappa har pratat om det sedan dess. Även farmor och farfar har tydligen bott här. I eftermiddag och kväll har vi njutit av solen, naturen, bastat, simmat i poolen och ätit underbart god trerättersmiddag. Vi firade nämligen mamma och pappas 25-åriga bröllopsdag idag. Grattis till er

Imorgon bär det av mot Mora och därefter Karlstad.

9 juni 2012

Oscar har skrivit sin sista tenta och nu har vi båda sommarlov, äntligen! Det har varit lite segt i veckan då jag jobbat och varit hemma på kvällarna och Oscar enbart suttit och pluggat dag som natt. Ikväll är vi bjudna till Caroline på middag, lyxigt! Medan Oscar har skrivit tenta har jag tvättat, rensat bort en massa papper på skrivbordet och frostat av frysen. Oscar är och klipper sig nu och när han kommer hem ska vi dammsuga och torka golv. Imorgon kommer nämligen mamma, pappa och Johan ner. Bäst att städa så de inte vänder i dörren.

På måndag åker vi på semester allihopa. Mamma, pappa, Johan, Oscar och jag. Falukoppargruva, Tällberg, Karlstad, Håverud, Trollhättan och Läcköslott är några platser vi ska besöka. Kul att åka allihopa, bo på hotell, äta god mat och se Sverige. På fredag/lördag anländer vi till Övik och stannar i lite mer än två månader.

7 juni 2012

Vi är bjudna på dop jag och Oscar. Den 14 juli ska Oscars kusinbarn Emelie döpas i Skags Kapell. Det ser vi framemot!

Och inatt väntar vi nattbesök. Mattias hade nämligen bokat flyg fel dag (!?) och behövde sovplats. Så jag har fixat fram madrasser och bäddat.

Sista dagen på jobbet imorgon. Eller sista dagen här i Uppsala för i sommar, vilket känns väldigt märkligt och trist. Det känns som det är kontoret i Gränby jag tillhör, inte kontoret i Övik. Det är sådan sammanhållning bland både unga och äldre, såväl rådgivare som bolån och privatrådgivare i Gränby. Hoppas på att jag får fortsätta jobba strödagar till hösten.

6 juni 2012

Hemma efter jättetrevliga dagar i Norrtälje! Tack Mimmi och Hanna! I eftermiddag ska jag träffa Sahar för lite avslutningsfika och ikväll är jag och tvättstugan vänner. Oscar pluggar för fullt, på lördag är det över för hans del.

Här kommer lite bilder från Carolines examenscermoni i Universitetsaulan och från mina dagar i Norrtälje.

Carolines examen:

Caroline får sitt examensbevis.

Alla nyutexaminerade sjukgymnaster.

Glad och lycklig Caroline.

Alla var så fina och sommarklädda.

Grattis Caroline!

Norrtälje:

Vi åkte ut till Grisslehamn på förmiddagen. Som jag saknat havet!

Vi tre.

Jag & Hanna.

På hemvägen stannade vi till vid ett gårdsmejeri där de gjorde sin egen glass.

Norrtälje.

På kvällen åt vi jättegod födelsedagsmiddag, för Mimmi fyllde nämligen 24 år.

Grattis Mimmi!

4 juni 2012

I någon vecka nu har jag sträckläst Kristina Ohlssons deckarserie. Det var länge sedan jag hittat så bra böcker som jag gjort nu. Askungar, Tusenskönor, Änglavakter och Paradisoffer. Börja läs dem ni med och ni kommer att vara fast!

Nu ska jag på Carolines examenscermoni i universitetsaulan. Grattis till dig Caroline! Efter avslutningen sätter jag mig på en buss mot Norrtälje. Jag ska nämligen efter tre år hälsa på Mimmi i hennes hemstad. Tillbaka på onsdag igen!

2 juni 2012

I torsdagskväll firade vi min examen med Carl, Amanda och Tara. Vi åt jättegod mat på Peppar, Peppar. Kan varmt rekommenderas! Därefter for vi hem till Carl & Amanda och åt av Amandas underbart vackra och goda examenstårta som hon gjort till mig. Passionsfruktsmoussetårta och hallonsås, kan det bli bättre?

Tack till alla!

Igårkväll hade vi After Work med jobbet. Hur kul som helst! Och så ont jag hade i kinderna efter allt skrattande. Ledningsgruppen höll igång och många var kvar och dansade ett bra tag nere i banklokalerna.