Bröllopstårta nummer fem: Trevåningstårta á la choklad och lingon

Sett till besöksstatistiken de senaste dagarna och muntliga efterfrågningar så förstår jag att ni sitter på tårna för att få höra resultaten från bröllopstårtskommitén. Men jag har suttit nedgrävd i vetenskapliga artiklar hela veckan inför tentan imorgon, därvav tystheten på bloggen. Men äntligen kommer poängen och kommentarerna!
 
Kvällen till ära hade vi en gäst i juryn. Hennes poäng, liksom Hannas mammas och mosters poäng i våras, kommer att få en separat kolumn.
 
Bröllopstårta nummer fem: Trevåningstårta á la choklad och lingon
 
Trevåningstårtan består av ett lager mjölkchokladmousse och ett lager lingonmousse i varje våning. Runtomkring alla våningar är det smält choklad.
 
Ursprungstanken var egentligen inte dessa små blommor, men påsken bjuder inte på så mycket röda rosor tyvärr.
 

Tårtan beräknas räcka till, efter noggranna beräkningar av Herman, 15 personer.
 
På en skala från 1-10 bedömdes utseendet, smaken och "är denna tårta en bröllopstårta?".
 

 

Sahar

Hanna

Mimmi

Herman

Sofia

Totalt

Utseende

10

9

10

9

8

9.2

Smak

9

7

8

9

7

8

Bröllopstårta?

9

8

8

9

7

8.2

 
 
Gästjury Sara. Hon var ganska hård kan man konstatera. Hon hade en dröm om en vit bröllopstårta, kan vara därför..
 

 

Sara

         

Utseende

7

         

Smak

8

         

Bröllopstårta?

6

         
 
Sammanfattningsvis var smakerna höstiga, speciellt lingonmoussen, vilket passar bra till ett bröllop i slutet på september. Dessutom kommer lingonmousset att passa färgtemat på bröllopet. Tre våningar uppskattades av alla! Nu börjar det likna något! Den är höstig och romantisk! Bruden gillade symmetrin i våningarna, tur hon har en ingenjör till fästman som kunde räkna lite åt henne. Annars hade hon fått låna Oscar. Dock var det något med dekoren som bruden och brudgummen inte gillade, det skar sig på något vis. Kanske bör chokladmousse vara det övre lagret? Alla som gillade lingonmoussen (alla utom jag) ansåg dock att lingonsmaken måste komma fram mer. Några önskade också mörkare choklad istället för mjölkckoklad. Det skulle vara mer vuxet enligt brudgummen. Sammanfattningsvis var tårtan en höjdare (om man igen bortser från mig). Dessutom ryktas det att smakerna skulle varit ännu bättre dagen efter.
 
Personligen så är den förra tårtan mycket mer i min smak. Jag är väl ett barn i sinnet än, mjölkchoklad och passionsmousse var underbart! Att byta ut mjölkchokladen i denna tårta till mörkare choklad vore ett nedbyte i min smak, men som sagt, jag är ju bara barnet. Jag gillar också utseendet på de två förra tårtorna mer, i alla fall sett till blommorna. Stora rosor är mycket finare, men tanken var ju inte att det skulle vara dessa blommor heller. Tre våningar var dock en hit. Ser fram emot nästa, om Hanna lyckas baka en godare tårta än den förra..
 
Stort tack till farfar Hanna som plockat lingonen! Du vet vad du har att vänta dig om det blir denna tårta som vinner!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Snyggt sammanfattat! I juni borde vi hinna med nästa tårta. Sen är det nog dags att fatta ett beslut :)

2013-03-31 @ 12:48:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0