28 januari 2012

Grattis lillebror på födelsedagen! Nästa helg ska vi fira stort!

Den här veckan har bara försvunnit. Jag har jobbat ganska mycket och varvat det med skola. Det har resulterat i att jag inte varit hemma förrän sex, sju på kvällarna. I tisdagkväll var vi dessutom på bio med Carl, Amanda och Pontus och åt mat på O'learys innan. Vi såg Sherlock Holmes. Den var riktigt bra!

I torsdagskväll var Oscar och jag bjudna till Hanna och Herman. De bjöd på underbart god laxplanka och citronpaj! Den goda maten var nog någon slags muta för att få oss på gott humör så att vi inte skulle säga nej till att vara deras värdpar på bröllopet, vilket var anledningen till att de bjudit oss. Och så klart vi inte sa nej! Fast jag hade inte sagt nej även om de bjudit oss på pölsa, inte Oscar heller. Han älskar pölsa. Skämt å sido, vi känner oss väldigt hedrade för att ha blivit tillfrågade. Det ska bli jätteroligt och vi ser fram emot september 2013.

Helgen kommer därför att vara väldigt lugn och bestå av mest pluggande. Jag har en del vetenskapliga artiklar att läsa inför nästa veckas seminarium.

Förra helgen överraskade Hanna, Mimmi och jag Sahar med en kryssning till Åland för att fira att hon blir "gamtant" om två månader. Vi hade jätteroligt! Tack tjejer! Bilder kommer nedan.

Hanna och jag.

Vi skålar i lite bubbel för Sahar.

Födelsedagsbarnet som vi bjöd på skaldjursfat. Hur gott som helst!

På dansgolvet lite senare på kvällen.

18 januari 2012

Idag är dagen då min lillebror egentligen skulle födas. Men han var tio dagar sen. Jag däremot har alltid trott att jag skulle födas den 11 juli. Men min mamma hävdar bestämt sedan ett år tillbaka att jag egentligen var planerad till den 13 juli. Alltså fyra dagar, istället för två dagar tidig. Konstigt.. Jag vet inte vem av oss som har rätt?

I alla fall så har vår nya kurs, Accounting Issues, startat. De är två väldigt lugna veckor nu i början. Föreläsning och sedan ett enkelt webbprov på det. Men om en och en halv vecka ungefär, då drar det igång på allvar. Jag och Hanna måste också på allvar börja fundera på vad vi ska skriva vår c-uppsats om. Det enda vi bestämt hittills är att vi ska ha påsklov..! Bra början?

Så igår när vi var helt lediga bakade jag snoddas (kärleksmums, mockarutor eller vad de nu kallas.. Herman hade ett fjärde namn för dem) och Mimmi bakade kolakakor. Sedan drog vi hem till Hanna, mutade henne med nybakade kakor och snoddas, och hon bjöd på nybakade scones och egengjord marmelad. Det blev brunch på massa gott helt enkelt! Resten av dagen ägnade vi åt kortspel. Bra dag!

I helgen ska Hanna, Mimmi och jag fira Sahar som fyller 30 år om typ två månader. Vi har planerat något extra och tänker kidnappa henne lördag em och lämna tillbaka henne till Daniel på söndag em någon gång. Dock kan jag inte säga vad då hon läser min blogg..

Vår resa, 2 januari - 7 januari 2012

Här kommer ett antal bilder som får berätta om vår härliga resa till Chamonix och Genève!

Tisdag 3 januari. En dag i skidbacken.

Efter skidhyrning, skidbuss, lift och skidkort är vi äntligen uppe på 2500 meters höjd och kan njuta av de fantastiska vyerna, skidåkning, två meter snö och den värmande solen.

Lägg märke till kabinbanan uppe till höger. Den tog oss upp på 3000 meters höjd och bjöd på en fantastisk utsikt (se nedan). Sedan 1000 meter svart backe för att komma ned - det tog på benen kan jag lova!

På 3000 meters höjd.

Denna bild är fantastisk, med alpernas toppar och Chamonix långt ned i dalen. Nästan den enda bild som ger något slags perspektiv på hur högt upp vi faktiskt var och hur höga alperna är.

Alperna bort mot Schweiz.

Lite moln kommer krypandes på eftermiddagen.

Restaurang på 3000 meters höjd med panoramautsikt.

Häftigt när molnen svepte in och gömde bergen.

På väg ned för den svarta backen, en bit kvar..

"Fika inte i puckelpisten"

Onsdag 4 januari. Sovmorgon och ytterligare en dag i skidbacken.

Det började så där. När vi kom upp på höjden så var det som om vi kom in i ett moln. Allt var vitt. Det snöade och var väldigt svårt att åka.

Och sådan träningsvärk vi hade i benen efter gårdagen! Att det var mycket lössnö i backen gjorde inte saken bättre. Det var svårt att sätta i stålkanterna i backen.

Men efter en timmes åkning kom solen fram!

Det var häftigt att se hur molnen och dimman åkte fram och tillbaka mellan alptopparna och dalen.

Torsdag 5 januari. Sovmorgon och en grå, snöig och regning dag i Chamonix.

Vi åt pizza till middag.

Vårt hotell i Chamonix med utsikt över alperna.

Fredag 6 januari. Packar ihop och beger oss mot Genève.

Vårt hotellrum i Genève. Det var ett väldigt lyxigt hotell. Vi betalade 840 kronor via hotels.com. Ordinarie pris för dessa rum var 2700 kronor. Vi är rätt nöjda över det! Han i receptionen satt och polerade nyckelkorten till varje rum med en putsduk, det tycker jag säger en del.

Fräsch toalett!

Lördag 7 januari. En dag i Genève innan flyget går mot Sverige på kvällen.

En promenad längs Genèvesjön.

Franska alperna syns till viss del i horisonten.

Oscar hittade lite fina bilar.

Även denna, som nu väl var en Aston Martin DBS om jag inte minns Oscar fel. (Och pappa, med en Mercedes Benz ML 63 AMG framför.) Dock lite felparkerad?

Den, enligt Oscar, välkända trebenta stolen utanför FN-huset.

FN-området.

Vi hamnade vid Genèvesjön efter en promenad i gamla delen av Genève som påminde väldigt mycket om gamla stan i Stockholm.

Klocka i en av parkerna i Genève.

Tackar Oscar för en otroligt häftig resa ♥. Alperna kan vi verkligen rekommendera!

11 januari 2012

Vi är tillbaka sedan i söndags efter härlig resa i alperna! Just nu är vi dock förkylda. Återkommer med bilder från vackra alperna när kraften kommit tillbaka.