29 februari 2012

Så klart jag måste uppdatera på den dagen som enbart existerar vart fjärde år!

Ikväll blir det Restaurang Hjortron med tjejerna. Som vi längtat efter god mat! Menyn är hemlig, återkommer efter ikväll med den. Förrutom det roliga eventet så pluggar vi bara som tok. Artiklar, artiklar och ännu mer artiklar. På fredag jobbar jag återigen och på söndag är Oscar och jag bjudna till Oscars kusin på middag. Nice!

27 februari 2012

Det var kul att jobba i fredags! Löning och mycket folk. Åh, jag önskar att jag hade mer tid och kunde ta fler pass.

Annars då. En lugn helg med en hel del plugg. Så kan vi väl sammanfatta vår helg. Mimmi kom förbi i fredagskväll och surrade lite och vi bjöd henne på räkbaguetter och kladdkaka. I lördagskväll såg vi "The girl with the dragon tattoo". Förrutom att det känns knepigt att skådespelarna pratar engelska i Sverige samtidigt som tv-nyheter ibland var på svenska och folk sa "skål" till varandra och att de inte uttalade "Mikael" engelskt utan typ med rysk accent så var den bra! Den är mer lik boken och skådespelarna är väldigt bra.

Vädret fortsätter vara strålande fint - nu känns det verkligen som om våren är på väg. Men i februari? Jag klagar dock inte att snön och isen tinar här i Uppsala, för det blir så mycket lättare att cykla då. I fjällen verkar det dock fortfarande vara minusgrader och snöa, vilket vi hoppas fortsätter en månad till!

22 februari 2012

I Uppsala finns det två sorters taxichaufförer. Den ena saktar in vid varje grönt trafikljus och hoppas trafikljuset hinner slå om till rött. Den andra inser inte att det är underkylt regn i luften och att vägen är som en isgata och kör så snabbt att han inte hinner bromsa för cyklister inne i en rondell. Jag har råkat ut för båda, den senare idag påväg till skolan. Så jag fick bromsa inne i rondellen för att han inte skulle köra på mig. Och eftersom att vägen var en isbana så ramlar ju jag trots dubbdäck (vilka för övrigt är underbara på spåriga, isiga vägar). Så nu har jag en skev cykelkorg, ett svullet lår, skrapsår på knä, fotknöl och ena handen samt en tumme som är svullen, darrar konstigt och gör ont. Det var min dag.

Imorgonkväll är det afterwork med Swedbank och på fredag jobbar jag eftermiddag/kväll. Kul att komma bort från skolan ett tag och göra något annat!

20 februari 2012

Helgen hemma i Övik var lugn och jättemysig! Goda middagar som vanligt. Mormor & morfar, min morbror och ena moster kom på besök på lördagsförmiddagen. Åkte med dem in till stan sen och träffade Pernilla och Benji. Så stor Benji har blivit nu, inte längre någon bebis! Igår skottade vi sursnö hela dagen, vilket resulterat i träningsvärk idag.

Flyget hem igår var försenat drygt en och en halvtimme så vi missade semelkväll hos Hanna och Herman. Men det var rätt skönt att göra varma mackor, äta framför TV:n och sen sova. Oscar skulle upp sex imorse för att åka på studiebesök i Ludvika så han hade en tidig morgon.

16 februari 2012

Tack Mimmi och Jonas för att ni bjuder in mig på middag när Oscar lämnat mig för Övik! Eller jag sms:ade Mimmi: "Om ni bjuder mig på middag, så bjuder jag på semlor i efterrrätt". Och det gick tydligen hem. Fem minuter senare ringer Mimmi och frågar om jag vill äta hos dem. Lyx!

C-uppsats funderingar är i full gång. Hanna och jag har två bra idéer. Nu måste vi bara lyckas klura ut vad en teori är och vad det är för skillnad på ett teoriavsnitt och ett litteraturavsnitt. Och lite annat smått och gott.. Men den 3 juni, då har vi full koll!

13 februari 2012

Vädret som varit de två senaste dagarna gör att vi längtar till fjälls som bara den! Pimla, åka skoter, sola på isen och bara må gott! Jag skulle vilja ha påslov nu. Men som min pappas kusin sa, vad ska du då göra i april om du förbrukar ditt påsklov nu? Hm, bra fråga. Jag hoppas i alla fall på fint väder hemma i Övik till helgen. Kanske det blir tillfälle för lite skoteråkning då :)

Här är lite bilder från fjälls 2008. Ser det inte härligt ut?

Just nu har jag semlor på jäsning. Så ikväll blir det nybakta semlor, mums!

12 februari 2012

Middagen i fredags var god och vi hade en mysig kväll! Igår pluggade vi nästan hela dagen och på kvällen cyklade jag över till Hanna för att titta på melodifestivalen, spela spel och äta kladdkaka. Tack för en trevlig kväll!

Inatt vaknade vi vid halv fem av att någon idiot till granne bankar allt vad han/hon bara kan i vad som låter som typ ett badkar eller rör av något slag. Alltså inte i väggen. Detta håller på i typ en halvtimme. Det har hänt fler gånger vid olika tidpunkter andra nätter, så nu fick jag nog. Jag skrev två arga lappar och tejpade upp nere i entren och i hissen. Våra grannar får tycka att jag är en grinig granne, men med både en granne som spelar piano i tid och otid och en som verkar älska att väcka grannar mitt i natten då kan man inte annat än att bli grinig...

10 februari 2012

6 år med Oscar idag
Därför ska vi ut och äta middag ikväll.

Igår bokade vi biljetter hem till Övik. Oscar åker nu på onsdag och jag åker på fredag. Sedan åker vi tillbaka till Uppsala på söndagkväll. En liten snabbvistit innan vi åker hem på påsklovet i början på april. Efter flera års uppehåll ska vi äntligen följa med Oscars föräldrar till fjälls på påsklovet, vi längtar redan! Det har varit så många vårar det inte passat nu när vi börjat plugga här nere, men i år ska vi verkligen försöka komma iväg. Dessutom fyller Oscars pappa 60 år vilket måste firas!

I veckan har vi pluggat en hel del, men även gjort en del annat. På tisdagskvällen bjöd vi hit Carl & Amanda, Hanna & Herman, Oskar och en av Oscars andra klasskompisar på spelkväll. Jättekul! På onsdagskvällen träffade jag Hanna, Sahar och Mimmi för semlor och te på stan. Och igår kväll bjöd Mimmi och Jonas in oss på god fika och ytteligare spel. Fullspäckad men rolig vecka!

6 februari 2012

Helgen har varit underbar! Tack mamma, pappa och Johan! I fredags firade vi som sagt pappa och även Johan. I lördags kikade vi in Gustavianium med bland annat Anatomiska Teatern. Efter det åt vi god lunch på Magnussons och sen lämnade mamma och jag Oscar och pappa för att strosa runt på stan en sväng. Både mamma, Johan och jag fick oss lite kläder. Efter det gick vi på bio och såg Järnladyn. Inte en sådan bra film. De fokuserade mer på Margaret Thatcher som gammal och dement än vad hon faktiskt åstadkom på 80-talet. På kvällen åt vi alla middag på Domtrappkällaren. Jättegod mat, renfilé! Igår gick mamma, pappa och jag ned till stan en sväng. Drack te och åt semlor. Pojkarna lämnade vi hemma för att plugga. Imorse åkte de hem och nu är det dags att återuppta pluggandet.

2 februari 2012

Denna vecka har bara bestått av pluggande för både mig och Oscar. Men imorgon kommer mamma, pappa och Johan vilket ska bli jätteroligt! Imorgonkväll ska vi fira pappas födelsedag men även Johans födelsedag som var förra helgen. Det blir älgstek till middag och tårta till efterrätt.

Eftersom de kommer imorgon måste vi städa ikväll - det var allt för länge sedan sist. Dammtussarna bara hoppar fram och tillbaka.