28 juli 2009

Vuxenpoäng till mig och Oscar! Idag skaffade vi ett gemensamt bankkonto för framtida behov som typ hyra, mat m.m. Vi har även investerat i en laserskrivare med kopiator och scanner. Riktigt fin sådan!

Vi fick även röda handdukar och badlakan, samt två påslakan set av Oscars mamma som varit ute och handlat lite till oss. Tackar och bockar! :)

Om bara tre och en halv vecka bär det av till Uppsala. Flytten närmar sig alltså med stormsteg.

27 juli 2009

Min 11,5 timmars arbetsdag avslutades med ett avkopplande bad i tunna och korvgrillning hos grannen nere på stranden! Det kan inte bli bättre!

Helgen i övrigt gick riktigt snabbt. Jag jobbade lördag, 7-16.15. På kvällen var det fest med Oscars gamla högstadiekompisar, som också visade sig ha bjudit mina gamla klasskompisar. Det var mycket kul! Söndagen sov vi bort, förrutom ett besök på Fjällräven så Oscar fick sig ett regnställ. Helt plötsligt var det bara kväll och dags att sova igen då arbetsdagen startade 6.30 imorse vilket innebar att väckarklockan ringde 5.35 (ruskigt tidigt).

26 juli 2009

Äntligen har jag tagit mig lite tid och lagt in bilderna från vår resa på datorn!

Bergs slussar, Göta Kanal.

Mysig utflykt till Göta Kanal.

Det gick snabbt att fylla respektive tömma vatten.

Bergs slussar är sju på varandra följande slussar. Så det tog sin lilla tid. Häftigt att se!

Vreta kloster, Sveriges äldsta kloster (kloster kyrka). Av själva klostret var det bara ruiner kvar.

Klostergården med korset bakom oss sägs också vara bevarat.

Ölandsbron som det för tillfället råder cykelförbud på.

Vi åkte över till Färjestaden lagom till skymningen.

Oscar med Ölandsbron i bakgrunden.

Och jag som njuter av utsikten.

Böda Strand på onsdagen. Det var inte bara vi som hittat till Sveriges längsta badstrand.

Det bildades dismoln så vi gav upp Böda Strand och begav oss till Borgholm.

Trots att solen gått i moln hade vi en bra eftermiddag.

Borgholms slott.

Stora Alvaret på Öland.

Vi är på väg mot Ölands södra udde och fyren långe Jan.

Men först ett stopp för att besöka en väderkvarn längs vägen.

Se så liten jag ser ut.

Långe Jan. Fyren på Ölands södra udde.

Inne i fyren. Vi räknade till 170 trappsteg.

Oscar blev höjdrädd där uppe.

Men efter ett tag vågade han sig ut till kanten. Golvet sluttade utåt vilket gjorde det ännu läskigare.

Oscar och jag.

När vi sedan skulle ta oss till en lite mindre badstrand för att svalka oss i värmen ställde sig två hästar mitt i vägen. Varav den ena tillslut kom fram och slickade på bilen vilket inte riktigt uppskattades av Oscar.

Mindre camping, vilket också betydde mindre folk.

Stora Alveret igen som vi nu korsade med bilen.

Sista kvällen i Kalmar.

Vi hade gärna stannat några dagar till.

På vägen hem stannade vi till först på glasbruket Boda - som är lite mindre, och sen på bruket Kosta.

Det ska bli en karaff.

På god väg.

Mynnigen börjar ta form.

Handtaget är på plats.

Kosta glasbruk som var betydligt större! Och innan man kom till själva glasbruket var man "tvungen" att gå igenom Kostas outlet galleria.

21 juli 2009

I lördagskväll kom vi hem efter en resa på drygt 240 mil, allt som allt. Det låter långt, men varken jag eller Oscar upplever att vi suttit speciellt mycket i bil. Det är ganska mysigt att åka runt i bil med.  Och på Öland bilade vi ju runt en hel del bara för att få se hela Öland.

This is our week efter Linköping.

På tisdagsmorgonen stannade vi till vid Bergs slussar (åtta slussar i rad på Göta Kanal) och Vreta kloster (Sveriges äldsta kloster) innan vi styrde mot Kalmar. I Västervik stannade vi för lunch. På kvällen, när vi checkat in på hotellet och fräschat till oss, åt vi middag på en restaurang och sedan tog vi bilen över till Öland - för att testa på Ölandsbron och se lite av vad som väntade oss nästa dag.

Onsdagen bjöd precis som tisdagen på soligt väder och vi bestämde oss för Böda Sand. Sveriges längsta sandstrand (ca 1 mil lång). Den ligger på Ölands nordöstra kust. Och en riktigt fin sandstrand var det. Och det var fler än vi som hade upptäckt.. Dismoln kom, så vi packade ihop och tog bilen till Borgholm. Där kikade vi runt en stund, köpte glass på glassfabriken (hur god glass som helst - och bara råvaror från Öland). Mot kvällen tog vi oss tillbaka till hotellet innan vi åt middag på en mysig italiensk restaurang i Kalmar.

På torsdagen, den lika fin som de övriga dagarna, tog vi oss till Ölands sydligaste udde och fyren Långe Jan. I den blev det ett besök upp i. 170 trappsteg räknade vi till. Efter att bara ha följt vägen längs västkusten siktade vi in oss på en lite mindre badstrand som låg längs vägen på den östliga kustsidan. Inte alls lika mycket folk där som på Böda Sand. Där låg vi och solade i några timmar (tills jag blev allt för rastlös). Sedan tog vi vägen som korsar Stora Alvaret (Ölands omtalade naturområde) så vi hamnade i Mörbyljunga där det för dagen var marknad vilken vi passade på att besöka. Kvällen bjöd på middag på O'learys till underhållning av Sten&Stanley.

Med en bränd Oscar var det ingen mening att på fredagsmorgonen leta upp en tredje badstrand utan vi checkade ut från hotellet och begav oss direkt mot Glasriket där vi först stannade till på det lilla glasbruket Boda och sedan det stora bruket Kosta. Vid Kosta glasbruk hade de en stor galleria, Kosta Outlet, där jag hittade en Craft softshell jacka (vind- och vattentålig) med luva ungefär en sådan som jag letat efter. Så efter en vecka utan nästan någon shopping försvann ändå alla mina "tänkta shoppingpengar". Kosta Boda glas från andra hands sorteringen köpte jag också. Åtta XL vinglas av serien Line som jag samlar på. 139 kronor styck istället för 300 kronor som de kostar första hands sorterade. Efter att vi (jag) shoppat upp min budget och mer därtill begav vi oss till Jönköping för en sista hotellnatt. Och Oscar, snäll som han är, bjöd på Harry Potter bio! En mysig avslutning på semestern!

Lördagen innebar 80 mils körande. Men vi tog det som vanligt i vår takt och stannade till i Hudiksvall på kvällen för att äntligen (efter så mycket planerande) träffa Steven och Emma. Steven som jag träffade min första helg i London, som visade sig bo i Hudiksvall och har en flickvän, Emma, som är Oscars arbetsledares bästa kompis. Världen är allt bra liten. Innan elva var vi hemma och kunde se tillbaka på en helt underbar semester!

I söndags packade vi upp och tvättade bil från miljontals döda flugor.

Igår jobbade jag 6.30 - 15, ledig idag och jobbar imorgon tills på lördag. Oscar jobbar kväll/natt. Så vår vardag som innebär att vi går om varandra har redan börjat.

(BIlder kommer)

13 juli 2009

Nu är vi framme på Scandic i Linköping. Vi har hunnit bastat, badat och relaxat på hotellet och gått ut på stan och hittat en restaurang med riktigt god mat.

Dagen gick bra. Vi tog det lugnt och stannade en timme hos Johanna i Hudiksvall och sen en timme för lunch hos Mattias i Gävle.

Nu ska vi titta på film och sova. Imorgon bär det av mot Kalmar - men innan dess ska vi ta oss en avstickare mot Bergs slussar (Göta Kanal) och kanske även Vreta kloster (Sveriges äldsta kloster).

12 juli 2009

Väskorna är packade, bilen tvättad och städad, musiken bränd, färdkosten köpt och vi är redo.

Öland, here we come!

11 juli 2009

Idag har jag jobbat min sista dag innan semestern på en vecka. Det känns riktigt skönt!

Min 20:e födelsedag passerade lilka snabbt som alla andra dagar nu förtiden. Och jag fick mycket som jag hade önskat mig och mer där till! Bl a svarta temuggar, bismark vristlänk, en dag på IKEA med (bara!) pappa, stor canvastava med bilder från min fallskärmshoppning, cykelkorg, slickepott med jordgubbar (!) på, kladdkakeform, grillbestick, en snurrad halskedja i guld, pengar och morfars egen gjorda smörknivar samt slevar.

Igår åt jag födelsedagsmiddag på Mamma Mia med familjen och Oscar. Det var mycket gott och trevligt!

Nu ska det packas inför Ölandsresan.

9 juli 2009

Den 9 juli 1989 föddes en liten svarthårig krulltott till flicka. Hon fick namnen Anna Sofia Helena Bergman. Idag fyller hon 20 år!

6 juli 2009

Min födelsedag närmar sig med stormsteg.

Jag önskar mig
- en dag på IKEA
- bismark fotlänk
- 70 cl dricksglas i serien LINE från Kosta Boda
- karaff 165 cl i serien LINE från Kosta Boda
- svarta stora temuggar (typ de som finns på Åhléns)
- en cykelkorg som inte ska gå att ta loss
- örnkortet
- en vatten- och vindtät jacka (helst soft shell)
- grillbestick (set med gafflar och vassare knivar)

5 juli 2009

Vi väntar på solen så båten kan sjösättas. Eller egentligen hoppas vi på solen för sjösättas ska den i vilket fall. Bojen är i vattnet, linorna är fastsatta i bryggan och vi är redo.

Nu är båten i vattnet. Så här gick det till.

Den lilla segeljollen måste ut först.

Nu är båten påväg ut ur båthuset.

Nu är den ute.

Nu ska den backas ned i vattnet.

Dags att lossa på kedjan som håller upp båten.

Nu flyter aktern.

Pappa släpper loss båten.

Båten ligger vid bryggan och guppar nöjt.

4 juli 2009

Ledig efter fem tuffa arbetsdagar. Halva styrkan är på semester (bl a våra två chefer Jocke och Paula) och på torsdag kvällen snubblar vår tillsatta chef i trappen ute på lagret och hamnar på akuten där de konstaterar en rejäl stukning och rekomenderar en veckas sjukskrivning, vilket inte riktigt fungerar i semestertider. Spännande att se hur allt löser sig i veckan med en chef hoppandes på kryckor! Och en man mindre att räkna med.. Redan i fredags märkte vi hur mycket våra chefer egentligen gör. Jag är glad att jag går på semester efter denna vecka!

På torsdag är det min 20-års dag och då ska det firas! Både jag och Oscar är ledig samtidigt också! :)