22 oktober 2007

Vad tänker du på när jag säger ordet saffran? Eller om jag säger doften av ett nysläckt ljus?

Vi pratade om det på skolan idag, dofter - och vad dessa väcker för minnen. När jag fick frågan tänkte jag inte på något specifikt som ex vis kokos, jag tänkte direkt på killparfymer i sin helhet. Har du aldrig varit med om att du mött en kille (eller tjej för den delen), reagerat på parfymen, kopplat samman doften och en person i din omgivning som alltid luktar på det sättet, nästan vänt dig om för att försäkra dig om att det inte var den du tänkte på just då som gick förbi dig? Det har jag - många gånger.

Vilka dofter får dig att minnas något bra, eller dåligt för den delen?

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag har funderat på det där hela dagen igår. Eftersom jag inte har något luktsinne nu så är det lite svårt att ens försöka tänka efter. Med det finns stora studier på vilka dofter man ska ha i butik och vilka som är säljande. Skulle det inte lukta nybakt i ett bageri skulle man inte handla där, Kaffedoft får folk att köpa mer kaffemaskiner osv osv. Ganska intressant

2007-10-24 @ 13:07:39
Postat av: Sofia

Det är faktiskt jätte intressant när man man börjar klura på det :)

2007-10-25 @ 21:27:01
URL: http://sofiabergman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0