8 december 2008

Jag har börjat få panik inför mina två veckor i Sverige. Hur ska jag hinna med allt, och träffa alla? Många vill man ju träffa fler än en gång också. Dessutom åker jag till fjälls över nyår, vilket tar bort ett par dagar både innan och efter nyår. Jag funderar starkt på att lägga ut min planering här så ni kan boka in mig när det passar ;)

Än så länge ska jag klippa mig måndag den 22:a och till tandläkaren tisdag den 23:e. Luncha med Kamilla måndag den 22:a och äta middag hos Anders på kvällen samma dag. Tisdag den 23:e är det uppesittarkväll.

Att se upp och vänja sig vid när jag är hemma över jul.

När jag kommer hem till Sverige kommer ni få stå ut med att jag går rundor och svettas i era "varma" (jämfört med här) hus.

Ni kommer att få vänja er vid engelska ord och uttryck som slinker in då och då. Också vara beredd på att få en fråga på engelska. Ni kommer garanterat få höra mig beställa på engelska.

Jag kommer ha omvandlats till en artighetstjej med please i varje mening..

Pappa tycker att jag redan gjort/gör det, men om inte så kommer jag att prata konstant. "Så här tycker My"," Malin och Johanna..", "I England...", "Mina barn.." Ja, ni fattar. Det är bara att tänka på något annat de stunder ni hinner träffa mig ;)

Varning! Var beredd på att pinsamma situationer kan uppstå när jag (vi) är vana att kunna uttrycka oss om vad och vem vi vill, hur högt som helst, när som helst, i närheten av andra kanske till och med omtalade personer då de ändå inte förstår oss.

Kommentarer
Postat av: Agnetha

Hej Sofia,

Hoppas du hinner in en stund till grannen också när du är hemma,ska bli så roligt att träffa dig och höra dina engelska uttryck. Skäms lite för att vi ej tackat för kortet du skickade , men gör det här och nu.Stort tack. Var så roligt för vi fick kortet av dig dagen efter jag hade lagt in kommentar till

dig. I Lördags blev vi bjudna på en verkligen utsökt middag av din mor och far, helstekt gås,sååååå gott och så din mammas supergoda äppelpaj. Jag åt så jag nästan fick ont imagen. Förstår att du blir sugen nu på mammas mat. Sköt om dig och välkommen hem till jul. Kramar från Agnetha och Nisse.

2008-12-08 @ 23:04:29
Postat av: Sara

Haha, så roligt skrivet. Jag känner igen mig i dina tankar.

Ett tips: lär dig prata fort och otydligt när du pratar om folk. Och använd inte namnet om du vet det utan kanske första bokstaven. Fast det är väl för sent nu ;)

2008-12-08 @ 23:54:20
Postat av: Sofia

Så klart jag har räknat med fler än en sväng hos grannen! ;) Ja, just nu räknar jag dagarna till jag får mammas mat igen...! Jag är faktiskt avundsjuk på er som fick gås och äppelpaj.



Ses om två veckor! Kramar

2008-12-09 @ 00:15:16
Postat av: Sofia

Tack för tipset Sara ;) Jag ska försöka med det!

2008-12-09 @ 00:16:53
Postat av: Pappa

Kan inte jag få boka hela tiden du är hemma ?

Varför inte ta ledigt från Orkar o vara med pappa över nyår?

2008-12-09 @ 11:32:31
Postat av: Sofia

Du är söt pappa. Jag saknar er båda!

2008-12-09 @ 12:16:43
Postat av: Kamilla

Sofia, du kanske kan tjäna pengar på det här...? ;)



Det är ganska smart att inte förutsätta att folk inte förstår vad man säger bara för att man pratar svenska i ett annat land än Sverige. Jag är inte så vidare berest men har ändå varit med om det flera gånger att vi har blivit avslöjade av någon i närheten när vi pratat på vårt eget språk...och det är bara de som kommenterade det, finns säkert folk som förstått men inte låtsats om det också...

2008-12-09 @ 19:33:55
Postat av: Sofia

Säkert. Men då är vi ju i alla fall inte medvetna om det ;) Tjäna pengar?

2008-12-09 @ 20:18:00
Postat av: Kamilla

Ja, sälj din tid.

2008-12-09 @ 22:09:03
Postat av: Sofia

Haha, kanske. Då får Oscar lägga ut mkt pengar ;)

2008-12-09 @ 23:16:39
Postat av: Pernilla

Ha ha Ja jag känner igen mig i det där att prata om andra men man tror att de inte förstår. Hoppas vi hinner ses den korta tid vi är samtidigt i Övik- kram kram

2008-12-13 @ 09:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0